top of page

Verhoilutekniikat

Verhoilijan ammatilla on pitkä historia. Jo muinaisessa Egyptissä faarao ja hoviväki istuivat mieluiten pehmustetuilla tuoleilla ja divaaneilla. Usein huonekalujen verhoilu ei ollut alan tekijöiden ainoa leivän lähde, vaan he tekivät myös hevosille satuloita ja valjaita. Lisäksi he saattoivat valmistaa isoja seinävaatteita pohjoisten maiden aatelisten ja kuninkaallisten asuinsijoihin koristeeksi ja erityisesti pitämään lämmön sisällä ja kylmän ulkona. Vanhasta ranskasta johdettua englanninkielistä sanaa tapestry, joka tarkoittaa seinävaatetta tai ryijyä, käytetään myös merkityksessä verhoilu, verhoilla. Meillä sana on kääntynyt muotoon tapetti, tapetoida. Nykyisin verhoilu on laajentunut kolmeen erikoistumisalueeseen, joita ovat perinteinen verhoilu, teollinen verhoilu (tai nykyaikainen verhoilu) ja ajoneuvoverhoilu. 

perinteinen-verhoilu.jpg
Perinteinen verhoilu

 

Perinteisestä verhoilusta puhutaan, kun työssä käytettävät materiaalit ovat esim. lastuvilla, meriheinä, kierrejoustimet, juuttikangas, erilaiset juuttilangat jne. Käytettävät työtekniikat ovat pitkälti käsinompelua ja muuta ilman koneita tehtävää työtä. Ompelukone saattaa olla apuna lopullisen verhoilupinnan tekemisessä tai kankaita nidottaessa voidaan käyttää paineilmatoimista nitojaa, mutta kalusteessa sisällä tehtävät työvaiheet ovat pelkkää käsityötä. 

 

Kalusteet ovat usein vähintään 50 vuotta vanhoja eikä ammattitaitoinen ja ammatistaan ylpeä verhoilija sekoita milloinkaan samaan työhön perinteisiä tapoja ja esim. vaahtomuovia, joka taas on teollisen verhoilun materiaali. Työkohteet voivat olla aitoa antiikkia olevia tyylikalusteita, mutta myös arkisempia kotien aarteita. Perisuomalainen perinteinen nojatuoli on ns. K-tuoli, josta löytyy monenlaista mallia ja kokoa. Tuoli on edelleen niin suosittu, että sitä on myös uustuotannossa huonekaluteollisuudessa.

Ammattimaisesti perinteistä verhoilua tehdään pääasiassa verhoomoissa alan yrittäjien toimesta ja se vaatii sekä opiskelua että kokemuksen tuomaa harjaantumista. Työssä on toisaalta tarkat säännöt, joiden kanssa lopputuloksesta saadaan ajan hammasta kestävä kaluste, mutta myös taiteellista vapautta esimerkiksi lopullisen ulkonäön suhteen. Tyylihuonekalu voi olla aikakaudelleen uskollisesti verhoiltu tai se voi rikkoa rajoja villisti ja iloisesti yllättäen.

Täältä löydät perinteistä verhoilua tekevät verhoilijat

Teollinen / nykyaikainen verhoilu

 

Nimityksensä mukaisesti huonekaluteollisuudessa tehtävä uustuotanto on teollista verhoilua. Se voi kuitenkin olla myös pienemmässä mittakaavassa verhoomossa tehtyä. Ratkaisevassa osassa on pehmustuksessa käytettävä vaahtomuovi, joka sekin on jo vanha materiaali. Suomeen vaahtomuovi tuli 1950-luvulla ja sitä valmistetaan edelleen myös Suomessa. 

Teollisessa verhoilussa on käytettävissä paljon erilaisia koneita ja apulaitteita. Verhoiluosat on usein ommeltu kasaan ompelukoneella ja ne kiinnitetään valmiin vaahtomuovirungon päälle nitomalla. Tämä työ vaatii verhoilijalta tarkkaa mitoitus- ja kaavoitustaitoa, oikeaa työjärjestystä ja huolellista ompelukoneen käyttöä.

 

Teollisilla materiaaleilla tehdään myös mm. asuntovaunujen ja -autojen sekä veneiden patjasarjat.

Täältä löydät teollista verhoilua tekevät verhoilijat

kilta-tuolit.jpg
ajoneuvoverhoilu1.jpg
Ajoneuvojen entisöintiverhoilu

 

Oikeaoppisessa entisöintiverhoilussa tekotavat ja materiaalit noudattavat mahdollisimman tarkasti alkuperäistä. Tämä on museokatsastuksessakin keskeinen vaatimus. Alkuperäisten tai alkuperäisten kaltaisten materiaalien hankinnassa kannattaa kääntyä ammattitaitoisen ajoneuvoverhoilijan puoleen.

 

Istuimien rungot vaativat poikkeuksetta kunnostamista, ruosteenpoistoa, hitsausta ja maalausta. Ovipaneelit ovat usein kostuneet ja vaativat uusimista. Pehmusteita korjataan alkuperäisen ryhdin saavuttamiseksi, koska juuri ne antavat istuimille ja ovipahveille oikean muodon.

Kattoverhoiluja on vuosikymmenten varrella toteutettu monin eri tavoin. Vanhemmissa autoissa käytettiin kaarilankarakennetta kun taas uudemmissa autoissa katto on yleensä yhtenäinen levyrakenne. Versiosta riippumatta uutta kattoverhoilua valmistettaessa ja asennettaessa on kiinnitettävä huomiota pinnan ja rakenteen muotoihin, kiinnitysratkaisuihin, kankaiden venymisominaisuuksiin sekä liiman läpäisemättömyyteen.

 

Lattioissa ja niiden verhoilussa on myös käytettävä mahdollisimman samankaltaisia materiaaleja kuin ennenkin. Joskus vanhat matot saattavat jopa puuttua kokonaan, jolloin verhoilija etsii eri lähteistä tietoa mattojen oikeasta mallista ja kaavoittaa ne itse uudelleen lattian muotojen mukaan.

 

Museovirastolta voi hakea avustusta yli 50 vuotta Suomessa käytössä olleiden ajoneuvojen entisöintiprojekteihin. Lisätietoa aiheesta löytyy sivulta: www.museovirasto.fi/fi/avustukset/kulkuvalineet

 

Lisätietoa museoajoneuvon määrittelystä ja sen katsastuksesta löydät sivulta: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Museoajoneuvon%20hyvaksyminen%20katsastuksessa.pdf

Täältä löydät ajoneuvoverhoiluja tekevät verhoilijat

Ajoneuvojen tuning-verhoilu

 

Tuning-verhoilussa materiaalit ja tekotavat saattavat poiketa hyvinkin paljon alkuperäisestä ja jopa ajoneuvon rakenteita voidaan muuttaa merkittävästi. Monien osien verhoilu on varsin haastavaa työtä ja olisikin suotavaa, että ”tuunaaja” ottaisi jo suunnitteluvaiheessa yhteyttä verhoilijaan, jotta mahdolliset muutokset voitaisiin toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Tuning-verhoilussa tavoitellaan usein hyvinkin raflaavaa ilmettä ja käytetyt materiaalit poikkeavat alkuperäisestä verhoilusta. Yleisesti käytetään mm. nahkaa, keinonahkaa, keinomokkaa, erilaisia nukkakankaita, nukkamattoja ja maalia. Ammattiverhoilija osaa auttaa suunnittelussa ja materiaalivalinnoissa ja pystyy laajalla tarvikevalikoimalla toteuttamaan erikoisempiakin toiveita.

Täältä löydät ajoneuvoverhoiluja tekevät verhoilijat

tuningverhoilu.jpg
Clean Boat
Veneverhoilu

 

Veneisiin on mahdollista verhoiluttaa uudelleen istuimet, patjat, seinät ja katot. Aivan kuten huonekaluissa ja autoissa, myös veneverhoilussa tärkeä huomion kohde on veneen ikä ja tyyli. Vanhaan perinteiseen purjeveneeseen ei ehkä valita samanlaista ilmettä kuin uudempaan moottoriveneeseen. Tärkein ja yhteinen tekijä on kuitenkin se, että materiaaleiksi valitaan veneverhoiluun tarkoitettuja keinokuituisia sään ja kovan kosteusvaihtelun kestäviä vaihtoehtoja. Sisäverhoiluun on omat materiaalinsa ja esim. kuomukankaistakin voi valita järvi- tai merikäyttöön sopivia vaihtoehtoja. Ammattitaitoiselta verhoilijalta löytyy monipuolinen valikoima materiaaleja ja hän auttaa ja ohjeistaa niiden valinnoissa.

 

Täältä löydät veneverhoiluja tekevät verhoilijat

bottom of page